Sidste uge
beskrev vi hvordan meningsmålinger fra YouGov havde
skudt Socialdemokraterne væsentligt lavere end de andre meningsmålingsinstitutter.
I dag følger
vi op. For historien om YouGovs målinger er ikke bare en historie om tvivlsomme
meningsmålinger. Det er i lige så høj grad en historie om hvordan disse
målinger blev blæst op af medierne. Og hvad det siger mere generelt om
forholdet mellem meningsmålingsinstitutterne, medierne og vælgerne.
Målingerne og medierne
YouGov laver
målinger for Metroxpress. At YouGovs målinger blev bragt i Metroxpress er
derfor ikke overraskende. Imidlertid blev resultatet af de ekstreme målinger
ofte også bragt i andre medier (se fx her og her).
For at finde
ud af hvor udbredt denne tendens var, foretog vi en gennemgang af hvor mange
gange Yougovs målinger var blevet citeret på henholdsvis www.b.dk og www.pol.dk
siden starten af året. For at have et sammenligningsgrundlag undersøgte vi også
hvor ofte et andet institut – Voxmeter – blev nævnt i medierne. I modsætning
til YouGov har der i løbet af de sidste fem måneder ikke været nogen
nævneværdig systematik i Voxmeters målinger. Nogle gange skød de lidt over de
andre institutter, nogle gange lidt under.
YouGov har i
årets første fem måneder lavet ni målinger. Voxmeter har lavet dobbelt så
mange. På trods af dette er YouGovs målinger blevet citeret i alt 12 gange,
hvorimod Voxmeters kun er citeret fem gange på b.dk og pol.dk. Med lidt hovedregning giver det 1,3 citationer
per måling for YouGov og 0,3 citationer per måling for Voxmeter.
YouGov
målingerne havde altså relativ stor gennemslagskraft i medielandskabet. Selvom det
kan være svært at afgøre ud fra vores simple opgørelse, hvorfor de slog mere igennem end Voxmeters målinger, så tyder noget
på, at det ikke var på trods af målingernes afvigende karakter, at de blev valgt
til. Tværtimod.
Fælles for
alle historierne er således, at de slår på, hvor historisk dårlig den pågældende måling er for Socialdemokraterne,
eller hvor historisk det er, at Dansk
Folkeparti er blevet større end Socialdemokraterne (noget som Dansk Folkeparti
ikke nødvendigvis har været på noget tidspunkt).
Noget tyder
altså på, at YouGov målingerne altså kom bredt ud i medielandskabet, fordi de viste et chokerende (eller om
man vil historiske) mønster. Et mønster der imidlertid ikke var retvisende.
En uheldig dynamik
De
problematiske målinger tegner billedet af en uheldig dynamik mellem medierne på
den ene side og meningsmålingsinstitutterne på den anden.
Journalister
er interesserede i interessante historier. Interessante historier bliver læst (eller
får ”clicks”) og giver opmærksomhed hos redaktøren. Dertil kommer at
journalistens etos også foreskriver at lede efter interessante historier – i de
klassiske nyhedskriterier finder vi således både aktualitet og væsentlighed,
der om noget må være det der skaber interesse.
Problemet er
imidlertid, at de mest interessante meningsmålinger oftest vil være de mindst
rigtige.
Når man
laver en meningsmåling, spørger man således et større antal danskere om, hvad
de ville stemme i morgen. Ved hjælp af forskellige teknikker forsøger man at
mindske sandsynligheden for at, man får en skæv stikprøve, men nogle gange vil
det gå galt. Man vil – tilfældigvis – få lidt flere der stemmer Dansk
Folkeparti, eller lidt færre, der stemmer Socialdemokraterne, end hvad der er
tilfældet blandt danskerne generelt. Og det vil som oftest være i disse
tilfælde, at man kommer med et overraskende resultat. Som eksempelvis målingen,
der sender Socialdemokratiet væsentligt lavere end målingen sidste uge, eller
målingen der pludseligt placerer de Konservative under spærregrænsen.
Når man som
journalist læser bemeldte overraskende målinger, er det klart at man har lyst
til at bringe en historie om den. De er jo interessante! Men desværre vil de
sjældent være retvisende.
En anden
uheldig konsekvens er, at det kan give institutterne nogle uhensigtsmæssige
incitamenter. Målingerne fungerer som en reklamesøjle for de enkelte institutter. Derfor er det ekstra
problematisk, at de mest afvigende målinger er dem, der får mest omtale. Det kan
give nemlig institutterne incitament til at lave dårlige målinger. Vi tror på,
at de fleste institutter er interesseret i at gøre et hæderligt arbejde. Men
der kan være et krydspres mellem professionelle og kommercielle interesser.
Det er ikke
sikkert, at et institut har grund til at stoppe og spørge sig selv: hov, gør vi
noget galt?
Hvad skal medierne gøre ved det?
Det
egentlige ansvar ligger hos medierne, der vælger at ignorere, hvad de udmærket
ved af hensyn til den gode nyhed. En del politikere vælger ikke at kommentere
på meningsmålinger. Det gælder især, hvis det går dårligt for deres parti. Det samme skal ikke gælde for medier. Men de
journalister, der formidler meningsmålinger, skal huske, at en meningsmåling
også er en kilde. Og hvis der er noget journalister
lægger vægt på – udover at finde interessante historier – så er det kildekritik.
I stedet for
udelukkende at tænke på, hvad der giver en interessant historie, burde medierne
holde vejret et øjeblik og forholde sig kritisk til den seneste måling. Kan det
virkelig være rigtigt at Socialdemokraternes opbakning er dykket så meget siden
sidste uge? Er der andre målinger, der viser et lignende mønster? Hvor ligger
det pågældende instituts målinger normalt i forhold til de andre?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar