Hvis man bor i København, har det været svært at overse, at
der har været Distortion i det meste af denne uge. Festivalen er en folkelig
succes, men det er alligevel usikkert, om den vil kunne få samme format og
omfang næste år.
Distortion har budgetteret med, at der sælges 14.000 gadearmbånd
til 100 kroner stykket for at dække udgifter til oprydning og lignende. Lørdag kunne
man imidlertid læse,
at der kun er solgt 6.000. Bliver der ikke solgt flere, er folkene bag
Distortion nødt til at skære en af de tre gadefester fra næste år.
Jeg var selv til gadefest på Nørrebro i onsdags sammen med
omkring 120.000
andre. Når jeg så mig omkring, lignede de fleste nogen, der syntes, at festen
var mindst 100 kroner værd. Når man på bare en aften kan samle 120.000
mennesker, hvoraf de fleste sikkert synes, at festen er mere end 100 kroner
værd, så skulle det da være en smal sag at få bare 14.000 (cirka 1 ud af 8) til
at hoste op med en hundredekroneseddel. Så hvad er der gået galt?
Distortion er et offentligt gode
Udfordringen for folkene bag Distortion er, at de udbyder
det, man kan kalde et offentligt
gode. Nogle vil sikkert vægre sig ved at kalde Distortion et gode, men i
økonomiske termer er det, i hvert fald for de deltagende, hvad det er.
Et offentligt gode er et, som man ikke kan afholde folk fra
at nyde godt af, så længe det eksisterer, og som ikke bliver mindre værd for
mig af, at du også bruger det. Lad os se på et eksempel.
Forestil dig, at du bor på en vej med gadebelysning. Her vil
gadebelysningen være et offentligt gode. Så længe gadelyset er der, kan du ikke
afholde din nabo fra også at nyde godt at det. Men det gør heller ikke så
meget, fordi gadelyset bliver ikke mindre værd for dig, bare fordi din nabo
bruger det.
Problemet opstår, når
det offentlige gode skal leveres. Selvom en gruppe mennesker samlet set har fordel
af, at det offentlige gode bliver leveret, så vil den enkelte helst have, at de
andre i gruppen leverer det offentlige gode, mens den enkelte undlader at bidrage
til det. Den enkelte er således fristet til at være en free-rider og nyde det offentlige gode på lige fod med de andre, og
så lade de andre være nogle suckers, der
betaler for gildet. Resultatet bliver at
det offentlige gode ikke (eller kun delvist) leveres, og ingen får således
glæde af godet.
For at vende tilbage til gadebelysningen, så har du
selvfølgelig interesse i at kunne finde din egen hoveddør efter solnedgang. Men
på den anden side så ville du gerne slippe for at betale for vedligeholdelse og
elektricitet til dine gadelygter. Problemet er bare, at det samme tænker dine
naboer. Og før I ved af det, er alle gadelygterne gået ud, og ingen tør skifte
dem af frygt for at blive en sucker.
Det er det samme med Distortion. Jeg kan
nyde festen sammen med alle andre uanset, om jeg betaler til den eller ej.
Altså hvis bare alle de andre betaler. Så hvorfor ikke tage af sted, og være en
free-rider, der ikke betaler. Så kan
jeg lade 14.000 andre være nogle suckers og
hoste op med 100 kroner, som de kunne have brugt på øl. Der er sikkert mange,
der synes, at det er en kedelig måde at argumentere på. Især de 6.000 suckers, der har betalt. Men det er ikke
desto mindre, hvad der sker. Alene på Nørrebro var der omkring 114.000 free-ridere onsdag aften.
Don’t be a free-rider, be a sucker!
Desværre kan det gå med Distortion som med mange andre
offentlige goder. Fordi alt for mange synes, at det er bedst at tage en gratis
tur, er der ikke nok tilbage til at levere det offentlige gode. Forskning
i offentlige goder peger endvidere på at problemet kun bliver større, når de
der var suckers i år finder ud af, at
de er en minoritet.
Hvad kan folkene bag Distortion gøre ved det?
De kunne gøre Distortion til at privat gode, ved at tage
entré til gadefesterne. Det virker imidlertid svært, givet den måde arrangementet
er udformet i dag. Skal man så betale penge for at gå ned ad Nørrebrogade under
Distortion til næste år? Og hvad med dem, der bor på en gade, der er vært for
Distortion. Skal de betale for at komme til og fra deres hjem?
Et alternativ er at gøre det mere synligt, hvem der betaler
og bidrager til det offentlige gode og gøre noget for at fremme en norm om, at
det er dårlig stil ikke at betale (som de
også forsøgte at gøre sidste år). De kunne også udvide vinduet for, hvornår
der kan købes armbånd og måske gøre mere for at markedsføre det.
Disse løsninger ændrer bare ikke rigtigt det grundlæggende
problem ved at levere et offentligt gode.
Heldigvis for Distortion er de ikke de første, der støder
ind i et sådan problem. En stor litteratur i krydsfeltet mellem statskundskab
og økonomi beskæftiger sig netop med, hvordan man kan opbygge incitamentstrukturer,
der imødegår disse problemer. Og fra politisk kompas side vil vi i hvert fald
anbefale, at folkene bag Distortion kigger lidt på denne litteratur før næste
års gadefester.
Og hvad så med mig? Var jeg en free-rider eller en sucker,
da jeg var til Distortion? Tja, jeg så reklamerne for gadearmbåndene og tænkte,
at der er nok 14.000 andre, der har lyst at købe sådan et. Så jeg var en free-rider. Indtil i dag! Man kan nemlig stadig nå
at købe gadearmbånd. For 100 kroner kan jeg leve med at være en sucker og
betale for lidt gadefest til alle free-riderne. Jeg har næppe reddet
Distortion, men jeg synes, at jeg har gjort lidt. Hvis du også synes, at
Distortion er rart, og du gerne vil til gadefester igen næste år, så køb dig et
gadearmbånd her.
Desværre. Salget er lukket.
SvarSletDet ser ud som om, at de har genåbnet salget:
SvarSlethttp://www.cphdistortion.dk/news/view/kb-et-gadearmband-nu