I sit program ”Asger og De Langtidsledige” siger Asger
Aamund eksempelvis gentagene gange at der er 800.000 danskere, der står uden for
arbejdsmarkedet. Noget som Detektor viste, var noget af en overdrivelse.
Men betyder det overhovedet noget? Vi ved jo godt, som seere,
at det politikere og kommentatorer siger ikke altid passer – og så kan det jo
ikke påvirke os. Eller kan det?
Alle har brug for et
anker
En række studier inden for kognitiv psykologi viser
imidlertid, at sådanne overdrivelser – selvom man ikke tror på det – kan
påvirke ens opfattelse af, hvordan virkeligheden er skruet sammen.
I et meget kendt eksperiment præsenterede Mussweiler
og Strack en gruppe af universitetsstuderende for et af to urealistiske
udsagn. Halvdelen fik af vide at Mahatma Gandhi blev 140 år gammel, og
halvdelen fik af vide at Mahatma Gandhi blev 9 år gammel. De kunne derefter
angive, hvorvidt de mente, dette bud var fornuftigt, samt give deres eget bud.
Alle som ved hvem, hvem Gandhi er, vil vide at begge dele er
fuldstændig urealistisk. De studerende kategoriserede også udsagnene som helt
ude i skoven. Alligevel blev de påvirket af udsagnet, da de skulle give deres
eget bud. De, der havde fået at vide, at Gandhi blev 140 år gættede
gennemsnitligt på, han var 17 år ældre,
end de, der havde fået at vide, at han blev 9 år gammel.
Selvom de studerende ikke troede på udsagnene, blev de altså
påvirket af dem.
Psykologerne forklarer i deres undersøgelser, at effekten
skyldes den måde, vores hjerne fungerer på. Når hjernen skal producere en
selvstændig holdning eller en vurdering, så bruges det urealistiske udsagn som et slags anker. Et udgangspunkt for ens søgen
efter en realistisk værdi.
Betyder det noget i
politik?
Men er det virkeligt det samme i politik. De fleste er jo
mere interesserede i arbejdsløshed og kriminalitet end Gandhis alder. Derfor
kunne man også godt forestille sig, at overdrivelse ikke har samme
undergravende effekt på vores vurderinger, når det kommer til mere
samfundsrelevante faktorer.
For at undersøge dette udsatte vi 205
statskundskabsstuderende på Københavns Universitet for et lignende eksperiment.
De studerende blev præsenteret for et af to urealistiske
udsagn om antallet af arbejdsløse. Halvdelen fik at vide, at kun 2 pct. af
danskerne er arbejdsløse. Den anden halvdel fik at vide, at arbejdsløsheden er
på 20 pct. Efterfølgende skulle de studerende vurdere, hvorvidt de mente
udsagnet passede (det gjorde kun en enkelt) og komme med deres eget bud.
Resultatet kan ses i nedenstående figur.
Som man kan se af figuren, vurderede de, der blev
præsenteret for en arbejdsløshedsprocent på 20 procent, at den faktiske
arbejdsløshed var omtrent et halvt procentpoint højere, end de der blev udsat
for en arbejdsløshedsprocent på 2 pct.
Selv i en meget politisk interesseret gruppe
(statskundskabsstuderende) og med et centralt emne (arbejdsløshed) kunne en
fuldstændig urealistisk overdrivelse altså påvirke folks vurderinger.
Dette viser – om noget – hvorfor det er vigtigt, at
politikere (og medier) skal holdes i ørerne, når de kommer med vilde udsagn. Selvom
vi måske godt ved, at politikere og medier overdriver, så bliver de qua deres
store eksponering en naturlig referenceramme for hvordan vi opfatter vores
samfund.
Er der også statistisk forskel på de to grupper?
SvarSletI en simpel to-sidet test er p-værdien 0,07. Man kan argumentere for, at en en-sidet test er på sin plads, da eksperimentet bygger på en ret omfattende mængde etableret forskning. I så fald er det statistisk signifikant, hvis man opererer med et konventionel kriterium for det. Hvis man ikke helt køber en en-sidet test, har vi også lavet en regression med fixed effects for partier. Det giver en lavere standardfejl og en p-værdi på 0,03 ved en to-sidet test.
Slet